دانلود کتاب LEVEL OF DEVELOPMENT (LOD) SPECIFICATION 2021

 LOD چیست ؟

یکی از مهمترین مباحث مربوط به BIM مبحث LOD می باشد که دقیقا نشون میده شما قراره با چه جزئیاتی پروژه رو تحویل کارفرما بدید.

 

(Level of Development -LOD) به چندین مسئله می پردازد که هنگام استفاده از BIM به عنوان ابزار ارتباطی یا همکاری بین طراح و کارفرما بوجود می آید. به این معنا که وقتی شخصی غیر از طراح اطلاعاتی را از آن استخراج می کند در طی فرایند طراحی، سیستم ها و مؤلفه های ساختمان از یک ایده مفهومی مبهم به یک توصیف دقیق پیشرفت می کنند.

در گذشته روش ساده و مشخصی برای تعیین و مشخص کردن قرارگیری تجهیزات در پروژه وجود نداشت.که برای آن لازم شد که استانداردهایی تعریف شود

در یک مدل , یک مولفه عمومی تقریبا ً می‌تواند دقیقا ً شبیه یک مولفه خاص باشد , بنابراین ما به چیزی غیر از ظاهر نیاز داریم تا تفاوت آن را بیان کنیم. همچنین می‌توان اطلاعاتی را که طراح قصد ندارد از BIM استنباط کرد – ابعاد بیان‌نشده را می توان با دقت اندازه گیری کرد، اطلاعات مونتاژ اغلب قبل از نهایی شدن آن وجود دارد.

Level of Development و Level of Detail

LOD گاهی به عنوان سطح جزئیات به جای سطح توسعه توصیف تفسیر می‌شود.

تفاوت‌های مهمی وجود دارد Level of Detail معیاری برای اندازه‌گیری مقدار اطلاعات ارائه شده می‌باشد. از آنجا که تنها یک معیار از کمیت است ، فرض اساسی این است که همه اطلاعات ارائه شده مرتبط با پروژه است پس می‌توان به آن با قطعیت تکیه کرد. سطح توسعه (Level of Development ) درجه‌ای است که در آن به هندسه عنصر و اطلاعات ضمیمه شده به آن فکر شده‌است. درجه ای که اعضای تیم پروژه هنگام استفاده از مدل می توانند به اطلاعات متکی باشند. در اصل ، سطح جزئیات را می‌توان به عنوان ورودی عنصر تصور کرد، در حالی که سطح توسعه خروجی قابل اطمینان است.

تعاریف LOD 

LOD 100 : مدل المنت ممکن است به صورت گرافیکی در مدل با یک نماد یا نمایش عمومی دیگر نمایش داده شود، شود، اما الزامات LOD 200 را برآورده نمی کند. اطلاعات مربوط به Element Model ( یعنی هزینه در هر فوت مربع ،  و غیره ) را می‌توان از سایر مدل المنت ها استخراج کرد .

LOD 200 : مدل المنت به صورت گرافیکی در داخل مدل به عنوان یک سیستم عمومی ، آبجکت یا مونتاژ با مقادیر تقریبی ، اندازه ، شکل ، محل و جهت گیری ارائه می شود. اطلاعات غیر گرافیکی ممکن است به مدل المنت نیز پیوست شود.

LOD 300 : مدل المنت به‌ صورت گرافیکی در مدل به عنوان یک سیستم خاص، آبجکت یا مونتاژ برحسب کمیت، اندازه، شکل، مکان و جهت نمایش داده می‌شود. اطلاعات غیر گرافیکی ممکن است به مدل المنت پیوست شود.

LOD 350 : مدل المنت به صورت گرافیکی در مدل به صورت یک سیستم خاص، شی یا مونتاژ به لحاظ کمیت، اندازه، شکل، جهت گیری و رابط‌ها با سیستم‌های ساختمانی دیگر نمایش داده می‌شود. اطلاعات غیر گرافیکی نیز ممکن است به مدل المنت متصل شوند.

LOD 400 : مدل المنت به صورت گرافیکی در مدل به عنوان یک سیستم خاص، شی یا مونتاژ از نظر اندازه، شکل، مکان، کمیت و جهت گیری با جزئیات، ساخت، مونتاژ و اطلاعات نصب نمایش داده می‌شود. اطلاعات غیر گرافیکی نیز ممکن است به مدل المنت متصل شوند.

LOD 500 : مدل المنت از نظر اندازه، شکل، محل، مقدار و جهت گیری یک نمایش درست تأیید شده (یا ساخته شده است). اطلاعات غیر گرافیکی ممکن است به مدل المنت ها پیوست شود.

به عنوان مثال – بیس پلیت ستون سازه ای (همانطور که در تصویر نشان داده شده است)

  • ۱۰۰ – شکل کلی اصلی / ” box”
  • ۲۰۰ – اطلاعات اندازه، شکل و موقعیت بصورت تقریبی
  • ۳۰۰ – اندازه ، شکل و مکان بصورت خاص
  • ۳۵۰ – مدل واقعی شامل بیس پلیت / شکل / مکان
  • ۴۰۰ – مطابق با LOD 350 به علاوه جزئیات نصب ، جزئیات مدل و اطلاعات مونتاژ

سطح نمایش جزئیات یا LOD چیست

هیچ تطابق دقیقی بین مراحل طراحی و طراحی وجود ندارد . سیستم‌های ساختمان با سرعت متفاوت از طریق فرآیند طراحی توسعه‌یافته اند. برای مثال، طراحی سیستم سازه ای معمولا ً پیش از طراحی ساخت‌وساز داخلی خوب پیش می‌رود . به عنوان مثال ، در تکمیل فاز طراحی کلی ، این مدل شامل بسیاری از عناصر در LOD 200،  یا بسیاری در LOD 100، و همچنین برخی از آن در LOD 300 و احتمالا ً حتی LOD 400 می‌باشد.

به طور مشابه ، چنین چیزی به عنوان “مدل LOD xxx” وجود ندارد . همانطور که قبلا ً گفته شد ، مدل‌های پروژه در هر مرحله از تحویل همیشه شامل عناصر و انجمن‌ها در سطوح مختلف توسعه خواهند بود. به عنوان مثال ، در پایان مرحله طراحی شماتیک ، نیاز به “مدل LOD 200″ منطقی نیست. در عوض ، ” طراحی شماتیک مدل طراحی” می‌تواند شامل عناصر مدل شده در سطوح مختلف توسعه باشد.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

به بالای صفحه بردن