راجب نرم افزار Revit MEP

در چند سال اخیر تحولات بسیار عمیقی در زمینه مهندسی مکانیک به وجود آمد است به طوری که سمت و سوی این تحولات به گونه ­ای بوده است که در صورت عدم آشنایی با نرم افزارهای مهندسی مکانیک دانش مهندسی فرد از اعتبار کافی برخوردار نمی­ باشد.

 نرم افزار ( Revit MEP(Mechanical.Electrical.Plumbing به عنوان مدل­سازی اطلاعات ساختمان، ابزاری است مبتنی بر درک مستقیم طرح که توسط کمپانی بزرگ Autodesk ارائه گردیده است که سبب تمرکز بهتر فکر طراح بر روی طرح مهندسی خود می­ گردد. این نرم افزار فرایند تصمیم ­گیری را به نحو بسیار چشمگیری ساده نموده و سبب هماهنگی بهتر بین مهندسین مکانیک، معمار، برق و تاسیسات می­ شود و اشتباهاتی که در حین کار بین تیمهای مهندسی پیش می ­آید را با ارائه جداولی که می­توان پارامترهای مورد نظر را با توجه به نیاز انتخاب کرده ارائه نموده و می­توان در این جداول که دارای اهمیت خاصی می باشد بیاوریم. با توجه به پیشرفتهای فراوانی که در زمینه مهندسی اطلاعات ساختمان BIM  صورت گرفته است طراحی­های نوین از حالت ۳D فراتر رفته بطوری که در روش BIM بعد چهارم (زمان) و بعد پنجم (ارزش مالی پروژه) نیز در این نرم افزار اضافه گردیده است. روشهای نوینی که در این نرم­ افزار قابل توجه و تامل می­ باشد، محاسبات دقیق این نرم افزار بخصوص پارامترهایی(دبی،فشار،سرعت،افت فشار سیال،….) که دارای اهمیت خاصی در کاربردهای مهندسی مکانیک بوده که این پارامترها را با توجه به نیاز شما ارائه می­ نماید. درقسمت لوله ­کشی ساختمان شما با انتخاب وسایل بهداشتی جهت لوله­ کشی این نرم افزار بهترین و کوتاهترین آن را که از لحاظ اقتصادی نیز به صرفه می­ باشد ارائه می­نمایید.در طراحی با این نرم افزار، اطلاعات ثبت شده در چند قسمت آورده شده است و به راحتی می­توان به آنها دست یافت. طرحهای پیشنهادی در موقع ترسیم امکان دست یابی به بهترین نوع مسیر را به ما پیشنهاد می کند. اتصال عضوهای مختلف در حین طراحی به نحوی است که امکان مزاحمت برای عضو دیگر وجود ندارد، همچنین یکی از موارد مهم کاربرد در موقع اتصال عضوها، پیشنهاد راههای مختلف اتصال است به طوریکه هیچ کدام از طرحهای پیشنهادی مزاحمتی برای اتصال عضو های دیگر ندارد.اولین نسخه این نرم افزار در سال ۲۰۰۸ به عنوان نسلی جدید با هدف جایگزینی، برای نرم افزار Autocad به بازار عرضه شد، که به دلیل قدرتمند، هوشمند ، ساده و کامل بودن با استقبال فراوان مهندسان در اروپا و آمریکا روبرو شد. از این نرم افزار به دلیل ارائه جداول زمانبندی می­توان به عنوان مهندسی اطلاعات نام برد. از این نرم افزار می­توان جهت محاسبه و طراحی مربوط به سیستمهای گرمایشی (Piping)، فاضلاب و آب سرد و گرم(Plumbing)، تهویه مطبوع(HVAC)، آتش نشانی(Fire Protection)، الکتریکال(Electrical)، تحلیل بار سرمایشی و گرمایشی ساختمان(Cooling and Heating Load) و حتی به عنوان نرم افزاری در محیط­های صنعتی، کارخانه ­ها،­ پالایشگاهها، نیروگاهها و… البته در نسخه­ های ۲۰۰۹ به بعد آن استفاده نمود. تمامی ترسیمات، طراحی و محاسبه به وسیله نرم افزار Revit MEP بصورت واقعی و هوشمند انجام گرفته و تمامی اجزاء را در سیستمهای مختلف تاسیساتی به هم متصل می ­نماید. از دیگر قابلیتهای این نرم افزار می­توان به موارد ذیل اشاره نمود:

۱) به دلیل ۳ بعدی بودن نرم افزار می­توان تغییرات لازم را بر روی سیستم تاسیساتی ساختمان با توجه به نیاز، با تسلط کامل اعمال نمود.

۳) اتصالات لوازمات بهداشتی به بهترین نحو ممکن و با در نظر گرفتن عوامل اقتصادی آن صورت می­ گیرد.

۴) محاسبه قطر مناسب جهت سیستم Piping و کانالها با در نظر گرفتن عوامل بهینه ­سازی و اقتصادی با توجه به در نظر گرفتن سرعت و اصطکاک درون لوله­ ها محاسبه می­ نمایید.

۵) ترسیم و طراحی سه بعدی موتورخانه ­ها (کلیه تجهیزات موتورخانه با مشخصات فنی آن در نرم افزار موجود می­ باشد.)

۶) حتی این امکان نیز در نرم افزار وجود دارد که اگر تجهیزاتی همانند پمپ، زانویی،…در تجهیزات اضافه شده، به نرم افزار وجود نداشت شما می­توانید این تجهیزات را به وسیله نرم افزار و با مشخصات فنی مورد نظر خود طراحی نمایید.

۷) تعداد نفراتی که جهت تکمیل یک پروژه با هم همکاری می­کنند را به حداقل می­رساند.) محاسبات سریع و دقیق(

۸) ارائه جداول زمانبندی توسط نرم افزار مطابق با مبحث شانزدهم، استانداردهای مورد استفاده در ساختمان (مشخص کردن تاسیسات به کار رفته در ساختمان به همراه مشخصات از قبل تعریف شده­ی آنها توسط نرم افزار)

۹) در هر اتصال بین عضوها، چندین مسیر توسط نرم افزار ارائه می­ گردد که با انتخاب هر مسیر براساس شرایط اتصال می­توان بهترین مسیر را انتخاب کرد.

۱۰) تمامی وسایل اضافه شده به هر سیستم در نوار منو  System Browser قابل نمایش می ­باشد.

۱۱) در طراحی سیستمهای پیچیده امکان تداخل(Clash) وجود دارد که نرم افزار به دلیل هوشمند بودن از این تداخلات جلوگیری نموده و بهترین و بهینه تری مسیر را پیشنهاد می­کند. 

۱۲) سیستمهای پکیج آب و هوا خنک حتی بالای ۶۰ تن

۱۳) فن کویل های چند طبقه، عمودی و افقی مدل CW ,DX

گرمایش بوجود آمده در ساختمان بر روی کارایی لوله­ ها، کانال و سیمهای الکتریکی توکار تاثیر می­گذارد که بسیاری از پیش بینی ها­ی ما را در طراحی دچار خطا می­کند. بعنوان مثال در محیطی از ساختمان که بهینه سازی انرژی مد نظر می­باشد، این نرم افزار هزینه ها و گرمای ناشی از خورشید و بسیاری دیگر از پارامترهایی که بر روی گرمایش ساختمان تاثیر می­گذارد در محاسبات خود لحاظ می نماید.

سیستم پیشنهادی جهت اجرای بهتر نرم افزارRevit MEP  به شرح ذیل می باشد:

·         Microsoft Windows 7&8,8.1

·         Intel® Core 2 Duo 2.4 GHz or equivalent AMD processor

·         ۴ GB RAM

·         ۴٫۵ GB free disk space

·         Dedicated video card with hardware support for Microsoft® DirectX® ۹ or later

·         Microsoft Internet Explorer 6.0 SP1 (or later)

·         Microsoft Mouse-compliant pointing device

موفق باشید.

داود محمدی

 

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

به بالای صفحه بردن