Revit MEPآموزش نرم افزار رویت مپ2019

پک آموزش نرم افزار Revit MEP 2019

آموزش نرم افزار Revit MEP 2019

توضیح کلی راجع به این نرم افزار Revit

در چند سال اخیر تحولات بسیار عمیقی در زمینه مهندسی ساختمان (معماری،سازه و تاسیسات) به وجود آمده است به طوری که سمت و سوی این تحولات به گونه­ ای می­ باشد که در صورت عدم آشنایی با نرم افزارهای مهندسی دانش مهندسی فرد از اعتبار کافی برخوردار نمی­ باشد.نرم افزار Autodesk Revit نرم افزار مدلسازی (دوبعدی و سه بعدی بطور همزمان) و مدیریت اطلاعات ساختمان می باشد که برای مهندسان معمار،عمران و مکانیک(تاسیسات) با اسامی زیر شناسایی می­ شود.

  •  Revit Architecture(مختص مهندسین معمار)
  •  Revit Structure(مختص مهندسین طراحی سازه)
  •  Revit MEP(مختص مهندسین تاسیسات)

این نرم افزار به کاربران توان طراحی ساختمان،سازه و تاسیسات (فاز۱و۲) به صورت سه بعدی،دیتیل جزئیات، شیت بندی،ترسیم علائم و… را می دهد. هدف و پایه طراحی این نرم افزار بر مبنای BIM- Building Information Modeling مدلسازی اطلاعات ساختمان می باشد که به نوعی مدلینگ و طراحی در این نرم افزار بصورت کاملا پارامتریک طراحی شده که تمام قسمتها به هم وابستگی داشته و تغییرات در یک قسمت مثلا کف یا دیوار باعث تغییر در کل پروژه و دیدها شامل نماها، برشها، نمای سه بعدی،جداول و… می باشد که در واقع شما با طراحی یک قسمت می توانید به تمامی قسمتهای دیگر دست پیدا کنید. پیشنهاد می شود نسخه One Box  آن را تهیه نمایید که همزمان هر سه نسخه آن را در یک نرم افزار داشته باشید. از ورژن ۲۰۱۷ به بعد (آپدیتهای جدید ورژن ۲۰۱۷ و ورژن ۲۰۱۸ ) تنها یک ورژن آن هم نسخه One Box ارائه شده است.

تمام کاربرد اصلی این ۳ نرم افزار در ارتباط با ساختمان می باشد و تفاوت عمده آنها این است که هر ۳ در کنار هم مکمل هم هستند .

اگر به صورت کلی بخواهیم بررسی کنیم ، قسمت معماری با نرم افزار Revit Architecture توسط معمار و سپس قسمت سازه با نرم افزار Revit Structure توسط مهندس عمران یا سازه و در انتها قسمت تاسیسات با نرم افزار Revit MEP توسط مهندس مکانیک (تاسیسات) ترسیم خواهد شد و هر سه مهندس بطور همزمان می­توانند روی یک فایل اصلی و بطور همزمان پروژه را تکمیل نمایند. بنابراین نه تنها تمام نقشه ها به راحتی و به سرعت (نقشه های معماری ، سازه وتاسیسات) تهیه می گردد بلکه کنترل همزمان آنها نیز صورت گرفته و در زمان نیز صرفه جویی خواهد شد و اگر تناقضهایی احتمالی نیز در پروژه وجود داشته باشد برطرف خواهد شد و قبل از اجرایی شدن ساختمان اطمینان کاملی از صحت اجرایی بودن تمام نقشه ها خواهیم داشت.

نکته حائز اهمیت در این است که در بخش تاسیسات تا زمانی که نقشه های معماری و سازه ترسیم نشده باشد عملا نرم افزار Revit MEP  بدون کاربرد می باشد و این بدین معنی است که یک مهندس برق یا مهندس مکانیک نمی تواند بدون داشتن نقشه های معماری در قالب فایل Revit ، اقدام به ترسیم و تهیه نقشه نماید ولی در مورد بخش سازه نیازی به حضور نقشه های معماری در قالب فایل Revit  نیست. توضیح اینکه امکان ارجاع فایل اتوکد به این نرم افزار وجود دارد اما قابل استفاده نیست چرا که فایل اتوکد به صورت ۲ بعدی و تنها میتوان با استفاده از آن  جهت مدلینگ سه بعدی استفاده نمود و در بخش تاسیسات می توان جهت رفع اشکال برخورد لوله ها و کانالها و… اقدام نمود.

 

از ویژگیهای مهم این نرم افزار می توان به موارد زیر اشاره نمود

۱- سادگی و سرعت و دقت بالای نرم افزار و یادگیری آسان

۲- افزایش سرعت و دقت ترسیم و همچنین تغییر نقشه ها

۳-ترسیم همزمان دو بعدی و سه بعدی نقشه های ساختمان

۴-ارائه فاز یک و دو معماری با جزئیات بالا (انواع دیتیل شامل انواع درب، پنجره،نرده،عناصر سازه ایی، تجهیزات و…)

۵-ارتباط و اعمال تغییرات همزمان بین نقشه های معماری،سازه و تاسیسات در نقشه ها

۶- امکان تعریف استانداردهای ساخت در تجهیزات و مطالعات اقلیمی(نور و سایه) بر روی ساختمان

۷- محاسبه متره کامل ساختمان و تغییر سریع آن در صورت تغییر نقشه ها و شیت بندی حرفه­ای

۸-قابلیت ارتباط با دیگر نرم افزارهای مانند Autocad,3DMax,Lumion,Carrier,Sketchup,…

۹-امکان طراحی تمامی تجهیزات مورداستفاده در پروژه مطابق استانداردهای ایران

۱۰-امکان طراحی و مدلینگ احجام پیچیده بصورت پارامتریک و غیر پارامتریک

۱۱-نورپردازی، متریال دهی، انیمشن سازی با خروجی پخش ویدئویی و دارای موتور رندرینگ قابل قبول

۱۲- طراحی و مدلینگ Site Plan (قراردادن درخت، ماشین،جاده، وسائل تفریحی، چمن،نرده و…)

 

راجع به نرم افزار  Revit MEP

(Mechanical.Electrical.Plumbing)

محاسبات دقیق این نرم افزار بخصوص پارامترهای (دبی،فشار،سرعت،افت فشار سیال،….)، که دارای اهمیت خاصی در کاربردهای مهندسی مکانیک می باشد که این پارامترها را با توجه به نیاز شما ارائه می­ نماید. درقسمت لوله­ کشی ساختمان شما با انتخاب وسایل بهداشتی جهت لوله ­کشی این نرم افزار بهترین و کوتاهترین آن را که از لحاظ اقتصادی نیز به صرفه می­باشد ارائه می­نمایید.در طراحی با این نرم افزار، اطلاعات ثبت شده در چند قسمت آورده شده است و به راحتی می­توان به آنها دست یافت. طرحهای پیشنهادی در موقع ترسیم لوله کشی و یا کانال کشی امکان دست یابی به بهترین نوع مسیر را به ما پیشنهاد می کند. اتصال عضوهای مختلف در حین طراحی به نحوی است که امکان مزاحمت برای عضو دیگر وجود ندارد، همچنین یکی از موارد مهم کاربرد در موقع اتصال عضوها، پیشنهاد راههای مختلف اتصال است به طوریکه هیچ کدام از طرحهای پیشنهادی مزاحمتی برای اتصال عضو های دیگر ندارد. اولین نسخه این نرم افزار در سال ۱۹۹۷ به عنوان نسلی جدید با هدف جایگزینی، برای نرم افزار Autocad به بازار عرضه شد،که به دلیل قدرتمند، هوشمند ، ساده و کامل بودن با استقبال فراوان مهندسان در اروپا و آمریکا روبرو شد. از این نرم افزار به دلیل ارائه جداول زمانبندی می­توان به عنوان مهندسی اطلاعات نام برد. از این نرم افزار می­توان جهت محاسبه و طراحی مربوط به سیستمهای گرمایشی (Piping)، فاضلاب، آب سرد و گرم، تهویه مطبوع، آتش نشانی، الکتریکال، تحلیل بار سرمایشی و گرمایشی ساختمان و حتی به عنوان نرم افزاری در محیط­های صنعتی، کارخانه­ها،­ پالایشگاهها، نیروگاهها و… آن استفاده نمود. تمامی ترسیمات، طراحی و محاسبه به وسیله نرم افزار Revit MEP بصورت واقعی و هوشمند انجام گرفته و تمامی اجزاء را در سیستمهای مختلف تاسیساتی به هم متصل می­نماید. از دیگر قابلیتهای این نرم افزار می­توان به موارد ذیل اشاره نمود:

۱- ترسیم همزمان ۲ و ۳ بعدی نقشه های تاسیساتی و ساختمانی (به دلیل ۳ بعدی بودن نرم افزار می توان تغییرات لازم را بر روی سیستم تاسیساتی ساختمان با توجه به نیاز، با تسلط کامل اعمال نمود)

۲- ارتباط همزمان نقشه های معماری با نقشه های سازه و تاسیسات و اعمال همزمان تغییرات بین این نقشه ها (امکان تبادل فایلهای محاسباتی با دیگر نرم افزارها)

۳- اتصالات لوازمات بهداشتی به بهترین نحو ممکن و با در نظر گرفتن عوامل اقتصادی آن صورت می گیرد.

۴- امکان انجام مطالعات اقلیمی شهر مورد نظر (نور و سایه) بر روی ساختمان

۵- امکان تعریف استانداردهای ساخت در تجهیزات ساختمان

۶- ترسیم و طراحی سه بعدی موتورخانه ها ( تجهیزات موتورخانه با مشخصات فنی آن در نرم افزار موجود می باشد ) حتی این امکان نیز در نرم افزار وجود دارد که اگر تجهیزاتی همانند پمپ، زانویی،…در تجهیزات اضافه شده، به نرم افزار وجود نداشت شما میتوانید این تجهیزات را به وسیله نرم افزار در محیط Family و با مشخصات فنی مورد نظر خود طراحی نمایید.

۷-محاسبه قطر مناسب جهت سیستم Piping و کانالها با در نظر گرفتن عوامل بهینه سازی و اقتصادی با توجه به در نظر گرفتن سرعت و اصطکاک درون لوله ها محاسبه می کند.

۸- محاسبه متره مصالح مصرفی ساختمان و تغییر سریع آن در صورت تغییر نقشه ها

۹- وارد کردن فایل اتوکد و تبدیل آن به نمای ۳ بعدی- دارای موتور رندرینگ و قابلیت ارتباطی با کلیه ی نرم افزارهای مرتبط شرکت اتودسک و ۳Dmax ورودی و خروجی

۱۰- امکان طراحی حجمی و تبدیل آن به نقشه های اجرایی و امکانات دیگر که در زمان استفاده از این نرم افزار شما را ترغیب می کند که دیگر از نرم افزار Autocad استفاده نکنید.

۱۱- تعداد نفراتی که جهت تکمیل یک پروژه با هم همکاری می کنند را به حداقل می رساند. محاسبات سریع و دقیق

۱۲-ارائه جداول زمانبندی توسط نرم افزار مطابق با استانداردهای مورد استفاده در ساختمان (مشخص کردن تاسیسات به کار رفته در ساختمان به همراه مشخصات از قبل تعریف شده ی آنها توسط نرم افزار)

۱۳- در هر اتصال بین عضوها، چندین مسیر توسط نرم افزار ارائه می گردد که با انتخاب هر مسیر براساس شرایط اتصال می توان بهترین مسیر را انتخاب کرد.

۱۴- در طراحی سیستمهای پیچیده امکان تداخلClash)) وجود دارد که نرم افزار به دلیل هوشمند بودن از این تداخلات جلوگیری نموده و بهترین و بهینه تری مسیر را پیشنهاد می کند.

 

سر فصل کلی مطالب گفته شده در پک آموزش نرم افزار Revit MEP 2019 

سرفصل های این آموزش نرم افزار  Revit MEP 2019 (مقدماتی تا متوسطه)شامل موارد ذیل می باشد:

۱- مقدمه ای راجب BIM و نرم افزار  Revit MEP

۲-آموزش مقدماتی با پنجره های Project Browser و Properties و …

۳-آموزش مقدماتی با Revit  Architecture 2019 (پیش نیاز نرم افزار Revit MEP) و مدلینگ یک پروژه دو طبقه معماری

۴- آموزش لینک کردن و تنظیمات فایل نقشه معماری Revit Architecture به تمپلیت تاسیسات

۵- آموزش محاسبه بار سرمایش و گرمایش Heating and Cooling Load

۶-آموزش  ابزارها و امکانات ترسیمی سیستم تهویه مطبوع HVAC

۷- آموزش  ابزارها و امکانات ترسیمی لوله کشی آب سرد و گرم وفاضلابPlumbing  

۸- آموزش  ابزارها و امکانات ترسیمی سیستم گرمایش Piping

۹-آموزش ابزارها و امکانات ترسیمی سیستم آتش نشانی Fire Protection

۱۰- آشنایی با ابزارها و امکانات طراحی سیستم الکتریکال  Electrical

۱۱- آموزش  ابزارها و امکانات ترسیمی محیط Family و انجام چند مثال کاربردی (مدلینگ فن کویل،ساپورت داکت و لوله،سه راهی لوله و…)

۱۱- آموزش  ابزارها و امکانات ترسیمی لوله کشی آب سرد و گرم وفاضلابPlumbing  

۱۲- آموزش  ابزارهای متره و براورد مصالح مصرفی در پروژه های تاسیساتی

۱۳- آموزش پیدا کردن برخورده ها بین مصالح و تجهیزات تاسیساتی ،معماری و سازه با یکدیگر (کلش دیتکشن)

۱۴- آموزش شیت بندی پروژه بصورت کاربردی

و….

سر فصل فوق بطور کلی بیان شده و تمامی نکات مهم و کاربردی را نیز شامل می شود  

جهت خرید این محصول آموزشی کلیک نمایید

1 نظر در “پک آموزش نرم افزار Revit MEP 2019”

  1. محمد گیلانی لاریمی

    با سلام
    من پک آموزش رویت مپ رو از سایت شما خریدم. در جلسه سوم آموزش گفتید که نرم افزار در پک موجود هست . لطفا بفرمایید چطور میتوانیم برنامه رویت رو نصب کنیم.
    ممنون

    1. حسین محمدی

      دوست عزیز سلام
      بله درست می فرمایید و ما اوایل نرم افزار رو ارسال می کردیم و اکثر دوستان به دلیل داشتن نرم افزار درخواست داشتند که نرم افزار رو قرار ندیم ولی در عوض هزینه پک رو کم کنیم که ما این کار رو انجام دادیم و نرم افزار رو ارسال نمیکنیم ولی در عوض از هزینه پک کم کردیم.
      با تشکر از حسن توجه شما

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

به بالای صفحه بردن