تفاوت نرم افزار اتوکد مپ با رویت مپ(Revit MEP & Autocad MEP)

تفاوت نرم افزار اتوکد مپ با رویت مپ(Revit MEP & Autocad MEP)

اگر بخواهیم از چرایی و چگونگی و ماهیت کاربردی نرم افزارهای Autocad MEP و Revit MEP بحث را آغاز نماییم بدون شک می بایست خواستگاه این ابزار ها را مورد مطالعه قرار داد. اینکه در اصل چه نیازی از سوی مهندسین شاغل در صنعت ساختمان احساس می شده که ماحصل پاسخ گویی به این نیاز ظهور بی شائبه ی این ابزار ها را طلب کرده است …!

سالها از ظهور تکنولوژی CAD در صنایع مختلف می گذرد و انسان توانسته از تکنولوژی انفورماتیک به منظور تسهیل فرآیند طراحی و ترسیم بهره ببرد. بدون شک یکی از صنایعی که از این ورطه جدا نمانده و اتفاقا خیلی هم خوب توانسته در قسمت کوچکی از خودش (بیشتر طراحی و کمتر اجرا) این تکنولوژی را بومی سازی نماید؛ صنعت ساختمان است. ولی در عین حال علی رغم گسترش روزافزون انفورماتیک در صنایع گوناگون و درک استفاده از تکنولوژی در افزایش کارایی سیستمهای دخیل در آن صنعت (بطور مثال صنعت نفت یا صنعت کشاورزی) از یکسو و ظهور پروژه های پیچیده و عظیم صنعت نوین ساختمان از سوی دیگر، صنعت ساختمان در بخش اجرا تا یک دهه پیش به شدت حاوی بروکراسی کاری میان رسته ای و تنها متکی به نیروی انسانی و در نهایت خالی از اثرات واقعی تکنولوژی در بحث ساخت بنا و بعد از آن بود.

بنابر این پس از اینکه مهندسین ساختمان از خواب زمستانی بیدار شدند آغاز گر راهی شدند که پس از یک دهه می توان آنرا انقلابی در عرصه فن آوری طراحی و ساخت ساختمان ها دانست. این انقلاب با نام BIM در دنیا شناخته می شود. بی آی ام مخفف Building Information Modeling هست که می توانید در مورد آن بیشتر مطالعه نمایید. اگرچه برای فهمیدن ماهیت وجودی نرم افزاری مثل REVIT می بایست با مقوله بیم آشنا بود و دانست که در بیم یا مدلسازی اطلاعات ساختمان به دنبال چه هستیم اما مهمترین نکته آن است که به هیچ عنوان نبایست صرفا کارکردن و طراحی کردن با ابزار رویت را به تنهایی BIM نامید !!!

بلکه اگر شما با ابزاری مانند رویت که ابزار طراحی و ترسیم و مدلسازی بسیار قدرتمندی هم هست کار میکنید… صرفامی توانید نقطه شروع یک فرآیند پیچیده باشید که به آن بیم می گویند.

حال برویم سراغ نرم افزار ها.

در حال حاضر در دنیا چند تیپ نرم افزار در صنعت بیم به عنوان ابزار پذیرفته شده است.

۱- نرم افزار های طراحی، ترسیم و مدلسازی. یعنی نرم افزار هایی که می توانید یک یا چند رسته از نیازهای ساختمان را با آنها طراحی نمایید. مانند Autocad Architecture, Autocad Structural Detailing, Autocad MEP , Revit Architecture, Revit Structure, Revit MEP, Robot Structural Analysis, Autodesk Advance Steel & Advance Concrete, Graphisoft Archicad & Archicad MEP Modeler, Bentley Microstation

۲ – نرم افزارهای یکپارچه سازی که وظیفه آنها گردهم آوردن چندین مدل مستقل بوجود آمده در ابزارهای مدلسازی است و معمولا نه برای نیاز طراحی بلکه برای اهداف مدیریت پروژه از آنها استفاده می گردد.

۳ – نرم افزار های آنالیز و شبیه سازی های مهندسی مانند پژوهش انرژی روی ساختمان و بررسی پتانسیل اخذ گواهینامه LEED و یا بحث CFD یا شبیه سازی رفتار سیال در پروژه های صنعتی و تجاری خاص که قابلیت انطباق با پروتکل بیم را دارا می باشند.

ویژگی نرم افزار رویت مپ  در این است که برای ارضای کلیه نیاز های مذکور قابلیتهایی دارد و توانسته انعطاف خوبی از خود در پذیرش و هماهنگی با سایر نرم افزار های بیم، نشان دهد.

Revit MEP

۱- برای انجام مطالعات مفهومی روی هندسه پروژه قابلیتهای ویژه ای دارد. همچنین با بهره گیری از ویژگی هماهنگی با سرویس آنلاین GBS _ Green Building Studio در انجام پزوهش های انرژی روی مدل ابتدایی پروژه و همچنین بضاعت سنجی پروژه در بحث استفاده از انرژی های تجدید پذیر در کاهش مصرف سوخت ساختمان گامی بلند بردارد.

۲- در رویت می توانید در ابتدا جزئیات طراحی را فراموش کنید و طراحی فاز یک پروژه را با بهره گیری از المانهای ساده ولی سه بعدی هوشمند انجام دهید و نسبت به امکان سنجی نصب تجهیزات و عبور المانهای اصلی ساختمان از شفت ها و رایزر ها تمهیداتی بیاندیشید.

۳- در رویت می توانید با بهره گیری از مدل معماری و بدون صرف وقت بسیار زیاد، محاسبات بار حرارتی و برودتی مورد نیاز پروژه را با دقت قابل قبولی انجام داد و همچنین اثر سیستمهای گوناگون را روی ساختمان بررسی کرد. اصطلاحا آلترناتیو های مختلف را از منظر عملکرد مورد تحلیل قرار داد.

۴- در رویت میتوان به منظور بررسی و امکان سنجی نصب دستگاهها و تجهیزات اصلی مثل فن کویل ها، دستگاههای VAV ، دستگاههای چیلر و هواساز در مکانهای پیش بینی شده معمار، یا کارفرما؛ آنها را بصورت شماتیک روی مدل معماری نصب نمود و معارضات و ایرادات اجرایی را در همان مرحله طراحی مشاهده و برطرف نمود.

۵- در رویت میتوان بخشی از محاسبات تاسیساتی را با خیال راحت به نرم افزار سپرد و بجای سر و کله زدن با ماشین حساب ! کمی از دغدغه های مشکلات اجرایی طرح حای خام کاست. منظور از محاسباتی که گفتم موارد زیر است:

۱- محاسبات سایز کانال بر مبنای دبی تنظیم شده روی دریچه ها، محاسبات لوله کشی سیستم هیدرونیک (سیستم لوله کشی تهویه مطبوع)، محاسبات میزان SFU و DFU حاصل شده از تجمیع تجهیزات بهداشتی روی یک خط آبرسانی یا فاضلاب بهداشتی، محاسبات بار الکتریکی تابلو ها بر مبنای میزان مصرف المانهای پایین دست جریان الکتریسیته، محاسبات میزان روشنایی توزیع شونده در فضا های مختلف و Visualize کردن طرح روشنایی.

۶- در رویت می توانید فایل RFA (یا فایل رویت فامیلی) تجهیز تاسیساتی مورد نظر خود را مستقیما از سایت کارخانه سازنده با تمامی مشخصات هندسی، مفهومی و مهندسی دقیق دانلود نموده و در پروژه خود استفاده کنید.

۷- در رویت می توان سیستمهای لوله کشی و کانال کشی را بر مبنای عملکرد، کاربرد، جنس و نوع اتصالات از یکدیگر تفکیک نمود و البته از پس انجام این کار می توان متره و برآورد دقیق از آنچه در مدل بیم (BIM Model) پیاده سازی شده، از نرم افزار استخراج کرد.

۸- در رویت می بایست ساختمان خود را تا جایی که اقتضای پروژه ایجاب می نماید به شکل واقعی بسازید و پس از اتمام فرآیند طراحی Design و بر طرف کردن معارضات و مشکلات اجرایی، نسبت به استخراج هزاران شیت نقشه با ویژگیهای متنوع تصویری بر روی هر برگه شیت مجازی، اقدام نمود و اصطلاحا مدل نهایی بیم را مستند سازی نمود. در بحث مستند سازی مثالهای جالبی دارم:

۱) فرض کنید یک شبکه لوله کشی برای سربندی کویل های هواساز به خط لوله کشی آب چیلد طراحی کرده اید. شما می توانید اثر هنری خود را به چندین روش استخراج نموده و به همراه تعداد بی شماری از علایم و اختصارات در اختیار کارگاه بگذارید. یک نقشه برش تک خطی (One Line Section) از محل نصب ایستگاه لوله کشی تهیه کنید و سایز لوله ها و مشخصات اتصالات را روی آن درج نمایید. پس از آن یک پلان از محل نصب ایستگاه و موقعیت قرارگیری آن نسبت به هواساز تهیه نمایید. و در انتها نیز یک نمای ایزومتریک تک خطی یا سه بعدی از نحوه اجرای صحیح لوله کشی ارائه نمایید. خوبه ؟

۲) فرض کنید در طبقه اول ساختمان محل نصب ۱۰ عدد از دیوارها تغییر می کند. در فرآیند CAD شما موظف به جابجایی تعداد کثیری از المانها هستید، ولی در این نرم افزار اگر میان جانمایی فن کویل و دیوار ارتباط پارامتری برقرار کرده باشید که فن کویل و یا دریچه خود بخود جابجا می شود، اگر هم که نه… با جابجایی فن کویل دست کم شبکه لوله کشی متصل به آن خودرا با تغییرات به

وجود آمده منطبق می کند. ویا ارتفاع سقف کاذب دستخوش تغییر گردیده و شبکه کانال کشی شما به همراه دریچه ها و چراغهای متصل روی سقف جابجا می گردند. آیا کافی نیست ؟

۳) جداولی که شما به عنوان مستندات متره و برآورد از مدل ایجاد شده می گیرید، ارتباتشان با خود مدل بیم لحظه ایست. یعنی اگر میزان سی اف ام دریچه ای تغییر نماید و شما مقادیر دبی هوای تک تک دریچه ها را در Schedule مربوطه درج کرده باشید، با تغییر هر کدام از آنها جدول شما در لحظه به روز رسانی می شود. بازهم کافی نیست ؟

۴) با بهره گیری از یک ساختار فرمول نویسی پارامتریک نه چندان پیچیده و با بهره گیری از ابزار قدرتمند مدیریت سیستمهای تاسیساتی در این نرم افزار، با تغییر دبی یک یا جند دریچه و با زدن یک کلیک؛ تجدید محاسبات خودکار سایز لوله کشی سیستم هیدرونیک هواساز انجام می شود و سایزینگ لوله های هواساز بر مبنای GPM مورد نیاز جدید اتوماتیک تغییر می کند و از همه جالبتر … روی شیتی که شما پلان لوله کشی هواساز را مستند کرده بودید بلافاصله علامت مشخصه سایز لوله تغییر می کند و شیت نقشه بدون دخالت شما؛ بروز رسانی می گردد.

۵) پلان ها، نماها، جزئیات دو بعدی و سه بعدی، جداول، گزارش های محاسبات بار، مستندات و خروجی های سیستمهای الکتریکال، همه و همه زنده و هوشمند هستند و آماده برای به روز رسانی می باشند و با هر تغییری خودشان را هماهنگ می سازند. حتی اگر هفته ها از بوجود آمدنشان گذشته باشد و ما فراموش کرده باشیم که به دنبال تغییر چیزی روی مدل، اساسا در کدام شیت به دنبال بازبینی تغییرات اعمال شده بگردیم.

۹- یکی از مهمترین ویژگیهای این نرم افزار این است که با بهره گیری از تکنیک Revit Worksharing می توان در یک شبکه LAN معمولی بصورت همزمان با چند نفر دیگر روی یک یا چند رسته طراحی و یا بخش های متفاوتی از ساختمان کار کرد و در عین حال تغییرات حاصل شده از سایر Discipline ها را مشاهده و مدیریت نمود.

۱۰- بدون شک بزرگترین قابلیت نرم افزار رویت امکان مدیریت بی نظیر کاربر روی صفحه نمایش کاربری به منظور کنترل آنچه که دیدن آن مورد نیاز است و آنچه که در حال حاضر نیازی به دیدن آن نیست؛ می باشد. یعنی اگر اراده کنید از کل مدل پایان یافته نهایی ساختمان، نرم افزار فقط رسته سازه و رسته تاسیسات بهداشتی را به شما نسان می دهد تا نسبت به قانع کردن دستگاه نظارت کارگاهی از دشواری ها و تداخلات ناشی از اعمال تغییر خاصی در مسیر لوله کشی بهداشتی؛ اقدام نمایید.

و تمامی این ها که در این مجال صحبت شد، صرفا مختصری از ویژگیهای منحصر به فرد این نرم افزار قدرتمند، به عنوان شاخص ترین ابزار طراحی و مدلسازی (با قابلیت اتصال به فرآیند BIM) در دنیای حال حاضر تکنولوژی ساختمان؛ می باشند. نه تنها ابزار رویت، بلکه تمامی نرم افزار هایی که در زمره نرم افزار های طراحی و مدلسازی صنعت BIM قرار گرفته اند در یک چیز وجه مشترک دارند و آن پارامتریک بودن مدل ساختمان تشکیل یافته از اجزاء هوشمند کوچکتر است. این بدان معنی است که شما در نرم افزار مدلسازی بیم اگر یک لوله ترسیم می نمایید، این لوله صرفا یک هندسه استوانه با رنگ و ویزگیهای نمایشی خاص (مثل کتیا، تری دی مکس و سالیدورکس) نیست !! بلکه لوله در دنیای بیم واقعا لوله است. با تمام مشخصه هایش.

نوع کاربری (لوله آب چیلد یا لوله اطفائ حریق خشک یا لوله تبرید آمونیاک)، متریال جنس لوله از نظر نمایشی، مشخصه های مکانیکی، سایز بندی بر مبنای استانداردهای معتبر، ضخامت گوشت لوله بر مبنای استانداردهای معتبر (For Exp: Schedule 80 Pipe)، نوع اتصالات (جوشی، رزوه ای یا فلنجی)، میزان زبری جدار داخلی، نوع سیال گذرنده و ویسکوزیته سیال (مثلا محلول اتیلن گلایکول ۳۷%)، ارتفاع نصب، کارخانه سازنده، هزینه بر واحد متر طول، برنامه زمانبندی اجرا و ده ها پارامتر دیگر که خود شما حسب نیاز پروژه تان می توانید به این فهرست اضافه نمایید همه و همه مشخصه ها (Properties) یی هستند که هندسه بی جان ترسیم شده را تبدیل به مدل هوشمند بیم می نمایند.

بهتره اینطوری بگیم که به دلایل زیر :

۱- الان بیشتر طراحان جوان ما در ایران با جزئیات دقیق اجرایی تاسیسات آشنایی کاملی ندارند و بعضا طراحان مسن تر هم هیچوقت دغدغه های اجرای ساختمان و دشواری های حین عملیات پیمانکاری رو لمس نکرده اند.

۲- ما تسلط کافی و سرعت کار با اتوکد رو ، روی یک نرم افزار مدلسازی مبتنی بر BIM مثل رویت مپ هنوز کسب نکرده ایم.

۳- اساسا در دنیا شاکله صنعت بیم تازه در حال شکل گرفتن هست و روز به روز بر سرعت و دقت انجام کار ابزار هایی مثل رویت داره افزوده میشه.

۴- کمی زمان میبره تا تمامی سازندگان تجهیزات و متعلقات ساختمانی در جهان محصولات خودشون رو تبدیل به فامیلی های رویت بکنند و من و شما دیگه غصه تجهیزات تاسیساتی رو نخوریم.

در ابتدا کارکردن و مدلسازی سه بعدی با نرم افزار رویت وقت بیشتری میگیره، اما در عوض با کاهش قابل توجه زمان در فرآیند مستند سازی و بعدها با پیشگیری مشکلات اجرایی عدیده؛ در نهایت روی کل زمان مورد نیاز یک پروژه ساختمانی اثر مثبت خودش رو میگذاره و کاهش زمان رو موجب میشه. داستانه همون مثل قدیمیه که میگن: ۱۰ روز فکر کن که ۱ روز عمل کنی… نه اینکه ۱ روز فکر کنی که انجامش ۱۰۰ روز طول بکشه.

البته مهمترین اتفاقی که باید بیافته اینه که کارفرما های پروژه ها نیاز های این فرآیند رو درک کنند و حاضر باشند روی پیاده سازی فرآیند BIM روی پروژه هاشون سرمایه گذاری کنند که این سرمایه گذاری شامل زمان و هزینه بیشتر مورد نیاز طراح هم میشود.

Autocad MEP

نسخه کامل تر و بسیار پیشرفته تر اتوکد معروف که کاملا برای بهره گیری از توانمندی های تکنولوژی مدلسازی اطلاعات ساختمان در رسته تاسیسات مکانیکی و الکتریکی طراحی و به بازار عرضه شده.

پدر بزرگ این نرم افزار در اوایل قرن جدید (حدودا سال ۲۰۰۱ میلادی) با نام Autocad Architectural Desktop یا به اختصار ADT به منظور طراحی سه بعدی معماری متولد شد. سپس حدود چهار سال بعد یعنی سال ۲۰۰۵ نرم افزار Autodesk Building Systems یا به اختصار ABS، به منظور ترسیم نقشه های تاسیسات مکانیکی و برقی؛ بر مبنای نرم افزار ADT شکل گرفت. تا سال ۲۰۰۸ میلادی این دو نرم افزار که هردو بر مبنای هسته اتوکد ساخته شده بودند را می توان پس از آرشیکد دومین ابزار مدلسازی بیم دانست. اما ABS دارای توانمندی طراحی و ترسیم نقشه های تاسیساتی ویژه ای است که Graphisoft Archicad MEP Modeler از آنها بی بهره بود.

در سال ۲۰۰۸ پس از اینکه شرکت اتودسک شرکت مبدع محصول REVIT را خرید و برای اولین بار به عنوان یکی از زیر مجموعه های نرم افزاری خودش معرفی کرد، پایان عمر ADT و ABS هم فرا رسید و از این پدر و مادر فرزندان دیگری به بازار آمدند با نامهای :

Autocad Architectue, Autocad Structural Detailing, Autocad MEP

که هر سه دارای هسته اتوکد هستند ولی ماژول های پیشرفته Discipline Based در رسته های معماری، سازی و تاسیسات مکانیکی، الکتریکی و بهداشتی به آن افزوده شده است.

با در نظر گرفتن آموزش با محوریت تاسیساتی در این گروه به سراغ توانمندی های تاسیساتی نرم افزار Autocad MEP می روم و آنها را فهرست مینمایم.

۱) مهمترین ویژگی نرم افزار اتوکد مپ، سهولت کار با آن می باشد. این نرم افزار به غایت کاربر پسند است و فارغ از پیچیدگیهای ساختاری رویت (که این پیچیدگیها منتج از ساختار پیشرفته تر و با قابلیت تر رویت می باشد) است. در این حد می توان گفت که هر کسی که تا حدی روی ابزار اتوکد مسلط باشد، پس از نصب اتوکد مپ روی رایانه شخصی اش می تواند با آن شروع به ترسیم کانال و لوله نماید. البته ذکر این نکته ضروری است که کار با همین نرم افزار با تمام سادگی اش ضوابط و اصولی را می طلبد که تنها پس از درک آنها کاربر میتواند روی ترسیمات انجام گرفته اش نام مدلسازی مبتنی بر فرآیند طراحی بیم بگذارد. یعنی برای اینکه ترسیمات آسان و عامه پسند شما، تنها زمانی از یک نقاشی سه یعدی جذاب فاصله می گیرد که به اصول اساسی مدلسازی هوشمند المانهای تاسیسات ساختمان واقف باشید و آنها را در ترسیماتتان بکار ببندید.

شاید بد نباشه توجه به این نکته که شرکت اتودسک علی رغم مقبولیت ابزار رویت در کشور های توسعه یافته، هنوز هم با جدیت تمام به انتشار نسخه های جدیدتر اتوکد مپ ادامه می دهد و سال به سال بر حجم قابلیت های این نرم افزار نیز می افزاید برای نیل به دو هدف ذیل :

الف – هدف اول این است که اتودسک مدت بیست سال تمام روی نام اتوکد سرمایه گذاری کرده و آنرا در تمام جهان جا انداخته است و در حالی که رقبای بسیار نزدیکی در اروپا و استرالیا (Bentley , Graphisoft) دارد ریسک بسیار بزرگی برایش بود که از فعالان صنعت ساختمان بخواهد تا به منظور پیوستن به تکنولوژی BIM نرم افزار خود را از اتوکد به رویت سوییچ کنند !

ب – نه تنها برای ما در ایران، که برای تمامی مصرف کنندگان محصول اتوکد، پروسه گذار از تکنولوژی CAD که شاخص ترین ابزار آن نیز Autocad می باشد، به فرآیند طراحی مبتنی بر پروتکل بیم، آنهم با در نظر گرفتن این موضوع که شما در مدلسازی بیم با فاکتور ها و پارامترهای بسیار بیشتری در گیر هستید، کاری بسیار چالش برانگیز و دلهره آور است. بنابراین اتودسک با ارائه نسخه های کاربردی طراحی ساختمان اتوکد (مثل Autocad MEP) امکان تجربه ساده تر المانهای سه بعدی متناظر اقلام واقعی ساختمان و تولد ساختار یک نرم افزار مبتنی بر فرآیند طراحی به کمک ابزار بیم را فراهم آورد. که به زعم بنده واقعا باید از اتودسک بخاطر این آینده نگری هوشمندانه اش سپاسگزاری نمود.

اما بازهم تاکید می کنم که بر خلاف رویت، شما پس از نصب این نرم افزار، با خلق یک اثر خارق العاده سه بعدی در رسته تاسیسات … تنها چند کلیک فاصله دارید !

۲) بطور کلی باید گفت که این نرم افزار دارای شش محیط مستقل می باشد. در حالیکه با سوییچ کردن از یک محیط به یک محیط دیگر (مثلا از محیط HVAC به محیط PIPING ) مدل بوجود آمده ثابت می ماند و فقط رابط کاربری نرم افزار (Interface) به منظور دسترسی به ابزار های مختص محاسباتی و ترسیمی آن محیط خاص، تغییر میکند.

۳) امکان ترسیم سهل الحصول شمای کلی (و بدون نیاز به جزئیات پیچیده) معماری ساختمان با کمترین زمان ممکن، در این نرم افزار وجود دارد. آنهم حتی در شرایطی که معمار فقط یک پلان دو بعدی اتوکد به شما داده است و شما می خواهید روی معماری که خودتان در این نرم افزار ترسیم کرده اید تاسیسات را هم بصورت سه بعدی پیاده سازی کنید. با در نظر گرفتن امکان بهره گیری از قابلیت Extenal References یا به اختصار XREF موجود در اتوکد؛ به سادگی هرچه تمام تر قادر خواهید بود با استفاده از المانهای هوشمند معماری در این نرم افزار، به این هدف نائل شوید.

۴) در این نرم افزار با دو موجود هوشمند طرف هستید.

الف) Object : یا المانهای اصلی ساختمان : مانند دیوار، درب، پنجره، تیر، ستون، لوله ها و اتصالات (Pipes & Pipe Fitiings) ، کانالها و فیتینگ ها (Ducts & Duct Fittings) ، سینی های کابل (Cable Trays) و در نهایت لوله های برق (Conduits). تمامی این المانها دارای مشخصه هایی واقعی هستند.

به بخشی از نوشته های پیشینم در مورد نرم افزار رویت مراجعه می کنم تا معنای یک المان هوشمند دارای مشخصه های واقعی را در این ابزار ها، یکبار دیگر مرور نماییم.

” تمامی نرم افزار هایی که در زمره نرم افزار های طراحی و مدلسازی صنعت BIM قرار گرفته اند در یک چیز وجه مشترک دارند و آن پارامتریک بودن مدل ساختمان تشکیل یافته از اجزاء هوشمند کوچکتر است. این بدان معنی است که شما در نرم افزار مدلسازی بیم اگر یک لوله ترسیم می نمایید، این لوله صرفا یک هندسه استوانه با رنگ و ویزگیهای نمایشی خاص (مثل کتیا، تری دی مکس و سالیدورکس) نیست !! بلکه لوله در دنیای مدل بیم واقعا لوله است. با تمام مشخصه هایش.

نوع کاربری (لوله آب چیلد یا لوله اطفائ حریق خشک یا لوله تبرید آمونیاک)، متریال جنس لوله از نظر نمایشی، مشخصه های مکانیکی، سایز بندی بر مبنای استانداردهای معتبر، ضخامت گوشت لوله بر مبنای استانداردهای معتبر (For Exp: Schedule 80 Pipe)، نوع اتصالات (جوشی، رزوه ای یا فلنجی)، میزان زبری جدار داخلی، نوع سیال گذرنده و ویسکوزیته سیال (مثلا محلول اتیلن گلایکول ۳۷%)، ارتفاع نصب، کارخانه سازنده، هزینه بر واحد متر طول، برنامه زمانبندی اجرا و ده ها پارامتر دیگر که خود شما حسب نیاز پروژه تان می توانید به این فهرست اضافه نمایید همه و همه مشخصه ها (Properties) یی هستند که هندسه بی جان ترسیم شده را تبدیل به مدل هوشمند بیم می نمایند.”

ب) MVpart : یا Multi View Parts : که عبارتند از تجهیزات و متعلقات ساختمان. از میز و صندلی و کمد و المانهای روشنایی و دتکتورها و دیزل ژنراتور گرفته، تا کفشور و روشویی و سرویس بهداشتی و شیر فلکه و دمپر بین کانالی و فن کویل و پمپ و چیلر و هواساز و منبع انبساط… همه و همه در زمره ام وی پارت ها قرار می گیرند که برای هر کدام از این نالمانها می توان پارامتر های خاصی تحت عنوان (Property) تعریف کرد.

۵) یکی دیگر از ویژگیهایی که اتوکد مپ دارد این است که برای یک تجهیز مثل دریچه، می توان پارامتر Location Based تعریف کرد تا وقتی آنرا مثلا در اتاق کنفرانس پروژه نصب می نماییم؛ هنگام استخراج مستندات جداول متره و برآورد خود نرم افزار ضمن ارائه میزان دبی هوای تزریق شده، موقعیت نصب هر یک از دریچه ها را نیز به تفکیک نام اتاق یا محل قرار گرفته در آن برای شما درج می نماید.

۶) قابلیت بعدی این نرم افزار امکان محاسبه و ترسیم شبکه های کانال کشی بصورت همزمان و به تفکیک نوع سیستم هوای عبوری از کانال می باشد. همچنین دسته بندی کانال ها بر مبنای زون های هوارسانی ساختمان از دیگر مزایای آن است تا بعدا در صورت تمایل بتوانیم فقط سیستم هوای رفت یا برگشت همان زون را تحت کنترل درآوریم و تغییرات روی سایر سیستمها و زون ها اعمال نگردد.

همچنین در نرم افزار اتوکد مپ این قابلیت وجود دارد که شما پس از چیدمان دریچه های رفت و برگشت هوا که میزان دبی هوای هریک مشخص شده است، بدون دغدغه سایزینگ؛ فقط اقدام به ترسیم لای اوت (Layout) توزیع هوا نمایید و پس از ترسیم مسیرهای شبکه کانال کشی… از نرم افزار بخواهید تا برای شما عملیات سایزینگ را برای هر مقطع مستقل کانال انجام دهد. تازه در همین حین نیز می توانید پارامتر های محاسباتی را برای استحصال بهترین نتیجه سایزینگ نیز تغییر داده و محاسبات را با شروط متفاوتی تکرار و نتایج را با هم مقایسه نمایید. پارامترهای سایزینگ کانال عبارتند از : افت فشار ثابت، سرعت ثابت و حالت محاسبه هردو باهم.

۷) استخراج جداول کانتور افت فشار و کانتور سرعت و تنظیم بازه های مندرج در هریک و تفکیک رنگ هر بازه به منظور نمایش چگونگی تغییرات افت یا سرعت در هر مقطع از شبکه کانال کشی از دیگر مزایای استفاده از نرم افزار اتوکد مپ می باشد.

۸) اعمال تغییرات آنی روی نوع سیستم و یا تغییرات بنیادی مانند عوض کردن نوع اتصال کانال ها و لوله ها نیز از دیگر ویژگیهای هوشمندی در ابزار های تاسیساتی اتودسک می باشد.

۹) در مورد پایپینگ نرم افزار چه می توان گفت ؟!

بهتره بگم از محیط پایپینگ نرم افزار اتوکد مپ می توانید هرچیزی را بخواهید، بجز انجام محاسبات لوله کشی و دیگر ارائه اتوماتیک نقشه های ایزومتریک (همانند خروجی های PDMS).

امکان سنجی نصب تجهیزات و چیدمان اقلام تاسیسات مکانیکی و ادوات تاسیسات برقی در مکان های در نظر گرفته شده، انجام لوله کشی های هواساز ها، خطوط فن کویل، خطوط آبرسانی و فاضلاب بهداشتی، نصب و نمایش (آب فشان ها) اسپرینکلر ها و انجام لوله کشی اطفاء حریق، لوله کشی های هوای فشرده، خطوط گاز های طبی و فرآیندی صنایع خاص و صدها سیستم تاسیساتی دیگر؛ به صورت کاملا سه بعدی و دارای مشخصه های نمایشی و مفهومی متنوع انواع جنس و نوع اتصالات و غیره و غیره … همگی از توانمندی های محیط پایپینگ نرم افزار می باشند.

اگر خیلی نگران ناتوانی اتوکد مپ در ارائه نقشه های ایزومتریک هستید، شاید بد نباشه بدونید که همین شرکت اتودسک ابزار دیگری دارد به نام Autodesk Plant 3D که همپای نرم افزار پی دی ام اس است و بر مبنای کاتالوگ هایی که برایش تعریف می کنید و خطوط پایپینگی که ترسیم می نمایید؛ توانایی Spool کردن بخشهای کوچک لوله کشی های شما را دارد و خروجی های ایزومتریک متعارف در صنعت نفت را با تمام جزئیات ارائه می نماید. حال اینکه چرا اتودسک از این توانمندی در توسعه محیط نرم افزار اتوکد مپ استفاده نمی نماید ممکن است به خاطر این باشد که اساسا هدف از تولید اتوکد مپ ارائه خدمات طراحی و مدلسازی در فرآیند بیم یعنی صنعت ساختمان است و نه صنعت نفت. پس برای اجرای موتورخانه های بزرگ ساختمانی هم همین مقدار توانمندی اتوکد مپ کفایت می نماید. بنابراین در صنعت ساختمان دلیلی برای پیچیده کردن نقشه های لوله کشی تا حد جزئیات موجود در خروجی های PDMS وجود ندارد و کار پیمانکار با تعدادی پلان و برش و احیانا جزئیات سه بعدی لوله کشی تک خطی یا سه بعدی و در نهایت متره و برآورد دقیق لوله کشی ها؛ کاملا راه می افتد.

۱۰) در ادامه می توان به امکان تعریف فضاها و زون های تاسیساتی به منظور تجمیع اطلاعات فضاها و سپس بهره گیری از پروتکل GBXML به منظور استخراج اطلاعات فضاهای موجود در مدل (و یا نقشه های پلان معماری) از اتوکد مپ و وارد کردن این اطلاعات به نرم افزارهای محاسبه بار (مانند کریر هپ، ترین تریس ۷۰۰، دیزاین بیلدر و … ) می باشد. پروتکل GBXML یا Green Building Extensible Mark-up Language عبارتست از یک قرارداد پذیرفته شده بین تولید کنندگان نرم افزار های محاسبات ساختمان برای ایجاد قابلیت انتقال هندسه مدل و اطلاعات فضاها از نرم افزارشان به نرم افزار های دیگر به منظور خدمت رسانی بیشتر به گسترش طراحی ساختمان های سبز. در این فرآیند بطور مثال اطلاعات هندسی و فرم اتاق، تعداد درب ها و پنجره ها و ابعادشان، تعداد نفرات، بار های الکتریکال و متفرقه و نوع کاربری فضاها که در اتوکد مپ به مدل تزریق شده اند… از نرم افزار Export شده و تبدیل به یک فایل با پسوند XML می شود. حال (مثلا در نرم افزار دیزاین بیلدر یا اتودسک کوتکت) به منظور انجام محاسبات Heating & Cooling Load و یا Annual Building Energy Consumption & Simulation شما دیگر نیازی به تعریف Space ها ندارید و فضاها با دقت مناسبی شکل گرفته و آماده تزریق اطلاعات جدار ها و تنظیمات برنامه زمانبندی کاربری اتاق می باشند. (بهره گیری صد در صدی از پروتکل GBXML در نرم افزار کریر هپ امکان پذیر است اما اشکالاتی هم دارد که متاثر از نقص های ساختاری کریر در نسخه های تجربه شده فعلی است. مثلا شما نمی توانید بیشتر از ۶۰ فضا را در یک بار انتقال فایل جابجا کنید و یا فضاهایی که دارای تعداد دیوارهای خارجی بیشتر از هشت وجه هستند، کریر قادر به تشخیص زوایای صحیح جدارها نمی باشد. در صورتیکه این مشکلات به هیچ عنوان در نرم افزار های پیشرفته تر محاسباتی وجود ندارند.) تحقیق و پژوهش در این رابطه را به خود شما می سپارم.

 

0 نظر در “تفاوت نرم افزار اتوکد مپ با رویت مپ(Revit MEP & Autocad MEP)”

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

به بالای صفحه بردن